چرا سی و سه پل ترک خورد !؟
 
حسرت گذشته ها*** وجود آينده ها
دانلود نرم افزار- بروزترین و بزرگترین مرکز تفریح و سرگرمی-خواف
درباره وبلاگ


با عرض سلام..به وبلاگم خوش آمديد*** به رسم هميشه تنهاتون نذاشتم و با اينكه اين وب بدليل نقص در سرويس وبلاگ دهي لوكس بلاگ حذف شده بود دوباره از نو شروع كردم.... مطمئن باشيد حتما به نظرات خوبتون رسيدگي مي شه؛چرا كه قوت و اميد ما به نظرات سازنده شماست...
نويسندگان
جمعه 11 شهريور 1390برچسب:, :: 12:5 ::  نويسنده : اويس باكفايت

علیرضا روحانی در گفت‌وگو با ایسنا‌ اظهار کرد: باید از قبل پیش‌بینی می‌شد که امکان خطر برای این سازه‌ی آبی با ۴۰۰ سال قدمت وجود دارد.

او با اشاره به عبور ماشین‌های سنگین از روی پل در سال‌های گذشته، مسایلی را مانند عبور مترو، حفاری در کنار پل و همچنین خشکی زاینده‌رود از جمله عواملی دانست که مزید بر علت برای ایجاد این مشکل شده‌اند و گفت: نمی‌توان گفت مترو آسیبی به سی‌وسه پل نزده، قطعا آسیب‌هایی از این طریق به سی‌وسه پل وارد شده است؛ اما برای این‌که بگوییم ترک‌ها صد درصد نتیجه‌ی حفاری برای مترو است، کمی زود است و‌ نخست باید این قضیه کاملا کارشناسی شود.

وی با تأکید بر این‌که بحث کارشناسی می‌تواند راهگشا باشد،‌ اظهار کرد: ترک‌های سی‌وسه پل قبلا هم بودند، ولی اکنون برخی از آن‌ها عمیق‌تر و گسترده شده‌اند و فاصله‌ی بین آجرها بیشتر شده است. پس می‌توان گفت که مترو بی‌تأثیر نبوده است.

این دوست‌دار میراث فرهنگی افزود: از سال ۱۳۸۵ تا کنون کارشناسان به‌صورت مکرر به این مسأله اشاره می‌کردند که حفاری در کنار سی‌وسه پل بین ۸ / ۰ تا بیش از دو سانتی‌متر سبب نشست خاک می‌شود، خشکی زاینده‌رود نیز مزید بر علت برای نشست خاک شده است؛ اما میزان نشست خاک و این‌که چقدر بر ترک سازه‌ی ۴۰۰ ساله‌ی سی‌وسه پل تأثیرگذار بوده است، به بحث کارشناسی نیاز دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان نیز در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: سی‌وسه پل یک بنای ۴۰۰ ساله است و هر سال بودجه‌ی ملی و استانی برای مرمت این سازه‌ی آبی در نظر گرفته می‌شود.
ناصر طاهری ادامه داد:‌ برای بررسی وضعیت مرمت سی‌وسه پل، بعد از آغاز حفاری‌های مترو، از مشاوران بزرگی کمک گرفته و به این نتیجه رسیده‌ایم که حفر تونل لطمه‌ای به این بنای تاریخی وارد نکرده است، ولی این‌که قطار از تونل عبور کند و ارتعاشات تونل به پل آسیب وارد کند، هنوز بررسی نشده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با دانشکده‌ی پژوهش و فن‌آوری دانشگاه علم و صنعت تهران با هدف انجام لرزه‌نگاری روی بناهای تاریخی چهارباغ اصفهان، بیان کرد: براساس قرارداد، دستگاه‌های لرزه‌نگار روی این بناها نصب می‌شوند و با انجام یکسری آزمایش‌ها و تست‌ها، بار و ارتعاشی که یک قطار شهری به بناهای تاریخی می‌تواند انتقال دهد، بررسی می‌شود. اکنون در مرحله‌ی نصب لرزه‌نگارها هستیم.

او اظهار کرد: اگر سازمان قطار شهری با ما در زمینه‌ی نصب لرزه‌نگارها همکاری کند و تست‌ها و آزمایش‌ها در داخل تونل انجام شود، اثرهای احتمالی ارتعاشات در بناهای تاریخی را ثبت می‌کنیم و یک راهکار به‌دست می‌آوردیم که از چه نوع ریل یا قطار خاصی استفاده کنیم.

طاهری اعتقاد دارد:‌ عبور مترو و حفاری‌های انجام‌شده در این زمینه ارتباطی با ترک‌های ایجادشده در سقف سی‌وسه پل ندارد. این ترک‌ها می‌تواند به‌دلیل عمر بنا یا موارد دیگر باشد که یک اتفاق طبیعی است. با بررسی کارشناسی ما و مشاور پیمانکار اعلام شده که حفر تونل لطمه‌ای به این اثر تاریخی وارد نکرده است و نخواهد کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به فعالیت پیمانکار خصوصی و بررسی‌های کارشناسی آن روی قوس تحتانی و زیرین پل، گفت:‌ این بخش‌ها اکنون توسط پیمانکار دست بررسی و مرمت هستند و پس از به پایان رسیدن کار، بررسی در بخش‌های بالایی پل انجام می‌شود.

او تأکید کرد:‌ در حالت کلی، بناهای شاخصی مانند سی‌وسه پل به‌طور دائم بررسی می‌شوند تا در صورت پیش آمدن مسأله‌ای، مشکل سریع برطرف شود.

گردآوری : گروه اینترنتی ببینین . کام

منبع : ایسنا

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها